Bleke huidskleur?

Proto-Col boost tegen bleke huid

Proto-Col Boost voor

mooiere huidskleur

Info of bestellen Proto-col Boost

 L'oreal Paris zelfbruinende gel met vitamine E

L'oreal Paris zelfbruinende gel

met vitamine E

Info of bestellen L'oreal Paris zelfbruinende gel met vitamine E

Populair !

super vetverbrander active t5

Beste vetverbrander 

Info of bestellen T5 Super Vetverbrander

Super Bruin Tan Faster bruinpillen

Super Bruinpillen

Info of bestellen Super Bruin Tan Faster bruinpillen

1. Wat kan je doen tegen een bleke huid?

Vrouw met bleke huidskleurEen bleke huid kan voor veel mensen een vervelend probleem zijn. Men denkt al snel dat je ziek bent of weinig slaapt. Dit kan van nature voorkomen of er kan een onderliggend probleem zijn. 

1.1. Supplementen

Vooral in de winter is het een bekend gegeven dat je weinig in de zon zit waardoor je eigenlijk al snel een bleke huid krijgt. De zon zorgt namelijk voor de aanmaak van Vitamine D. Het beste kan je dus in de wintermaanden zorgen voor een extra aanvulling met behulp van supplementen. Supplementen bezorgen je ook zonder zon een mooiere warmere volle kleur. Bij gebruik van supplementen wordt de aanmaak van melanine gestimuleerd. Melanine is van nature aanwezig in het lichaam en bepaalt de kleur van de huid. Hoe meer melanine in het lichaam hoe donkerder de huidskleur zal zijn.

1.1.1. De functie van melanine in de huid

Melanine is een kleurstof die de kleur van de huid bepaalt. Het pigment melanine geeft de huid bescherming tegen de schadelijke UV-stralen van de zon. Zonder deze bescherming zou het DNA in de huid sneller beschadigd geraken waardoor de kans op huidkanker stijgt. Mensen met een bleke huidskleur hebben meer kans op beschadiging van het DNA van de huid.

1.2. Make-up

Ben je ongeduldig en wil je heel snel een resultaat? Dan zal je wellicht geen genoegen nemen met supplementen maar kan je een aangepaste gezichtscrème gebruiken. Door de juiste make-up te gebruiken en op een goede manier aan te brengen gaat je gezicht al snel een gezond kleurtje hebben. 

1.3. Zelfbruiner

Vind je make-up toch ook niet de juiste oplossing voor jou dan kan je denken aan een zelfbruinende crème of olie. Daarmee heb je ook een snel resultaat. Uiteraard wel gelijkmatig aanbrengen op de huid.

1.4. Voeding

Indien je niet aan de supplementen of gezichtscrème wilt gaan, kan je het beste de belangrijkste vitamines uit je dagelijkse voeding halen. Je kunt bijvoorbeeld met vette vis je voorraad vitamine D goed aanvullen. Het wordt aanbevolen om 2 tot 3 maal per week vette vis te eten door voedselorganisaties. Daarbij dien je ook voldoende ijzer uit je maaltijden te halen. Dit krijg je door onder andere groentes te eten die genoeg ijzer bevatten. Denk daarbij aan bloemkool, spinazie en broccoli. Maar ook vis en vlees zijn belangrijke ijzerbronnen.

Omega vetzuren zijn waardevolle vetten die een gunstige invloed hebben op uw algehele gezondheid. Maar ook voor het verkrijgen van een zichtbare mooiere huid. Ze zorgen voor een gladdere jongere huid en een gezondere teint. Vooral als deze rechtstreeks op de huid aangebracht worden in de vorm van crèmes of olie kunnen ze veel huidproblemen verhelpen.

1.4.1. Welke vis is vet?

Door het eten van vette vis krijgt je lichaam extra vitamine B8. Je huid blijft gezonder en elastischer waardoor je minder snel rimpels zal hebben. Onderstaande vissoorten bevatten meer dan 5% vet:

  • makreel
  • palig
  • zalm
  • haring
  • sardientjes
  • forel
  • sprot
  • heilbot

Als je geen viseter bent kan je een portie omega-3 vetzuren ook terugvinden in walnoten en allerlei olieën. Handig om weten is ook dat sommige boter voor op je boterham te smeren verreikt is met omega-3.

1.5. De zon

Een van de grootste bronnen voor een mooie, gezond ogende huid is natuurlijk de zon. Als de lente weer begint, is dat voor jou het moment om vooral veel buiten te zijn. Niet alleen is de zon goed voor je huid omdat vitamine D wordt aangemaakt, ook worden er endorfines en dopamines aangemaakt op die momenten. Deze stoffen zorgen voor een fijn, vrolijk gevoel. Dat is ook een reden waarom veel mensen een 'winterdip' hebben, de aanmaak van deze stoffen is laag in het najaar, je zit meestal binnen en de dagen zijn uiteraard korter. Wat erg belangrijk is, is dat je niet meteen al uren in de zon moet gaan liggen als de warme en hete dagen weer beginnen. Het gevaar van verbranden ligt namelijk wel op de loer, zeker als je van jezelf al een bleke huid hebt en de zonkracht hoog is. In zulke gevallen kan je het beste vaker zonnebrandcreme gebruiken om je te beschermen en je beperken tot diverse zonmomenten per dag. Je hoeft niet jaloers te zijn op mensen met een ander huidtype, deze kunnen nou eenmaal sneller bruin worden, zo is het lichaam gebouwd.

1.6. Zonnebank

Naast zonnen kan je ervoor kiezen om een zonnebank te pakken om toch een kleurtje te krijgen en behouden. Om je huid gezond te houden, is het echter niet aan te raden om dit vaak te doen, ga enkele keren in de wintermaanden als de zon zich niet vertoond en neem niet te lange sessies. In de zomer is de zon voldoende aanwezig om de zonnebank over te slaan, deze is gezonder voor de huid.

1.7. Ijzer / Bloedarmoede

Indien je bloedarmoede hebt, kan dit zich uiten in een bleke huid en kortademigheid. Als je ervan overtuigd bent dat je voedselinname voldoende is, laat je bloed dan onderzoeken in het ziekenhuis om zo na te gaan of de voedingsstoffen wel correct worden opgenomen. Tijdens een zwangerschap kan al makkelijk een ijzertekort ontstaan, in dat geval moet zeker rekening worden gehouden met de juiste inname en aanvulling van ijzer om flauwvallen of erger te voorkomen.