1. Een gezond gewichtEen gezond gewicht

Bij een gezonde levenswijze hoor uiteraard ook een gezond gewicht, een gewicht dat voor uw lengte en geslacht normaal word geacht. In ontwikkelde landen is het aantal mensen dat aan overgewicht lijdt behoorlijk toegenomen. Het aantal te zware mensen boven de 20 jaar is sterk toegenomen en ook veel kinderen wegen te veel. Overgewicht dat zich uit in zwaarlijvigheid en vetzucht is een belangrijk punt in de gezondheidszorg. Overgewicht kan heel wat aandoeningen veroorzaken zoals hartziekten, hoge bloeddruk en een beroerte. Een gewicht dat echter te laag is kan ook gezondheidsproblemen veroorzaken, vrouwen hebben bijvoorbeeld een grotere kans op onvruchtbaarheid en osteoporose.

Xenical Orlistat tegen overgewicht
Meer info & bestelmogelijkheden

1.1. Oorzaken van overgewicht en ondergewicht

De voornaamste oorzaak van overgewicht is een combinatie van te veel eten en te weinig lichaamsbeweging. Kinderen besteden hun vrije tijd , sinds de intrede van de computer en het internet, veel meer zittend door dan bewegend. Ook bij de volwassenen is het al niet beter. Meer en meer mensen eten fastfood en tussendoortjes, meestal rijk aan verzadigde vetzuren en suikers die veel calorieën bevatten. Een ondergewicht kan verschillende oorzaken hebben. Sommige mensen zijn nu eenmaal gewoon niet dik te krijgen, wat ze ook eten ze worden niet dikker. Andere mensen hebben een normaal gewicht maar ontwikkelen een eetstoornis zoals anorexia nervosa of boulimi waardoor ze veel gewicht verliezen en te mager worden. Men kan ook de eetlust verliezen ten gevolge van een ziekte zoals depressiviteit, een chronische ziekte of griep.

1.2. Wat is uw persoonlijk gezond gewicht?

Een gemakkelijke manier om uw gewicht te kontroleren zijn de tabellen waarin lengte en gewicht worden gecombineerd. Uw ideale gewicht is afhankelijk van uw geslacht en uw hoeveelheid spierweefsel. Een atleet moet bijvoorbeeld meer wegen dan iemand die een zittend beroep heeft, ondanks het feit dat ze van hetzelfde geslacht, lengte en leeftijd zouden zijn. Een atleet kweekt immers spierweefsel en dat is zwaarder dan andere soorten weefsels. Alle tabellen duiden dan ook een onder- en bovengrens aan. Een onderzoek heeft aangetoond dat ook de plaats van de vetophoping een belangrijke factor is in de gezondheid. Vet dat vooral aanwezig is rond het middel staat dichter bij de mogelijke aanverwante ziekten, zoals hart- en vaatziekten, dan een vetophoping ergens anders op het lichaam. Artsen en diëtisten gebruiken gewicht en lengte om de lichaamsmassa-index te berekenen. Daaruit kan men afleiden hoeveel vet het lichaam bevat waardoor men een nauwkeuriger ideaal lichaamsgewicht kan berekenen. De index van een persoon wordt berekend door uw gewicht te delen door het kwadraat van uw lengte. Een indexcijfer van 18,5 betekent dat men te weinig weegt, een index tussenn 25 en 30 is een te zwaar gewicht. Heeft u een index die boven de 30 is dan heeft u een ernstig overgewicht en betekent dit verhoogde gezondheidsrisico's.

1.3. Afvallen

Als u te zwaar bent dan zijn er natuurlijk verschillende mogelijkheden om gewicht te verliezen. U kan beginnen met uw voeding aan te passen en wat meer aan lichaamsbeweging te doen. U kan ook overwegen om medicijnen te nemen of, als laatste optie, tot een operatie over te gaan. Als u wilt vermageren dan is het belangrijk om eerst eens te kijken naar de mogelijke oorzaken van uw overgewicht. De meest voor de hand liggende oorzaak is een combinatie van te veel eten en te weinig lichaamsbeweging. U kan zich dan eerst afvragen waarom of wanneer u veel eet. Eet u bijvoorbeeld als u zich ongelukkig voelt of is te veel eten meer een gewoonte geworden? De beste manier om af te vallen is om te beginnen met minder te eten en meer aan lichaamsbeweging te doen. Maak eventueel een lijst van gezonde voedingsmiddelen voordat u naar de winkel gaat, en vermijd de verleiding om al die ongezonde tussendoortjes aan te kopen. Probeer om dagelijks wat te trainen, wandelen, lopen, fietsen of schrijf u in bij een fitnesscenter. Probeer iemand te vinden die met u mee doet, het is gemakkelijker om dit vol te houden als je niet alleen bent, je kan elkaar stimuleren. Wees realistisch over uw streefgewicht, bepaal op voorhand een haalbaar doel voor een korte termijn. Twee tot vier kilogram per maand afvallen is verstandig. Als u sneller gewicht wil kwijtraken, of als er problemen ontstaan met uw gezondheid, neem dan contact op met uw huisdokter. Mensen die afvallen voelen zich over het algemeen beter in hun lichaam, zijn zelfzekerder en hun gezondheid verbetert zonder twijfel.

1.4. Dieet om af te vallen

Bij het volgen van een dieet zal uw lichaam onvoldoende energie ontvangen in de vorm van eten, uw lichaam zal dan uw overtollige vet gaan gebruiken als energiebron. Als u minder energierijk eet dan zal u ook afvallen. Tegenwoordig staat op de etiketten van veel voedingsmiddelen het aantal calorieën aangeduid. Je kan om te starten proberen om het aantal calorieën dat je binnenkrijgt per dag met 500 à 1000 calorieën te verlagen. Daarvoor verminder je best de producten met veel vet zoals taart, kaas, gebakjes, enz... Eet daarvan in de plaats minder calorierijke voedingsmiddelen zoals vruchten, groenten en gegrilleerd eten. Als u weinig eet en u vermagert noch steeds niet dan moet u meer gaan bewegen. Alcohol bevat geen gezonde voedingsstoffen en veel calorieën. Bij het volgen van een dieet drink je dan ook zo weinig mogelijk alcohol. Zo snel mogelijk je overtollig gewicht kwijtraken is niet aan te bevelen. Je kan uw gezondheid schaden doordat je uw lichaam dwingt om te functioneren op weinig energietoevoer en niet de voedingsstoffen krijgt die het nodig heeft.

1.5. Oefeningen

Oefeningen om gewicht kwijt te raken moeten niet altijd grote inspanningen zijn maar het moet wel met regelmaat uitgevoerd worden. Regelmatige lichaamsbeweging verhoogt de snelheid van uw stofwisseling en u verbruikt dan ook meer calorieën. Door te trainen neemt de kracht en de omvang van de spieren toe. Spieren zijn zwaarder dan vet en de weegschaal zal misschien enkele kilo's meer aangeven terwijl u fitter wordt maar toch niet dikker. Te weinig beweging geeft te weinig verzadigingsgevoel waardoor men te veel zal gaan eten. Bij oudere mensen is de stofwisseling trager en zal het lichaam minder energie verbruiken. Het is belangrijk dat u tijdens het ouder worden zo actief mogelijk blijft om de geleidelijke gewichtstoename te voorkomen.

1.6. Medicijnen en operaties

Om af te slanken zijn er talloze kuren met medicijnen op de markt. Sommige kunt u bij de drogist kopen, andere zijn enkel op recept te verkrijgen. Het nemen van vermageringsmiddelen mag nooit de plaats innemen van lichaamsbeweging en een energiearm dieet. Afslankmethoden door middel van een operatie worden alleen bij zeer zwaarlijvige mensen uitgevoerd en pas als alle andere middelen (dieet, lichaamsbeweging, medicijnen) geen resultaat geven.

1.7. Ondergewicht

Ook een ondergewicht brengt gezondheidsrisico's met zich mee. Neem contact op met uw huisarts als u abnormaal moe bent en het steeds kou hebt. Gezond aankomen in gewicht is eveneens belangrijk om op een verstandige manier aan te komen om de spieren en botten op te bouwen en een gezonde hoeveelheid lichaamsvet op te slaan. Er zijn veel calorieën aanwezig in vetrijk fastfood maar toch eet u hier best niet te veel van. Overmatig eten van fastfood kan een hoge bloeddruk veroorzaken en u heeft een groter risico op hartklachten. Het is verstandiger om langzaam aan te komen met een gezond uitgebalanceerd dieet. Meerdere kleine voedingsrijke maaltijden per dag brengen meer energie teweeg dan één of twee grote maaltijden. Voor het opbouwen van de spieren en kracht doe je regelmatig aan lichaamsbeweging waardoor ook uw eetlust zal toenemen. Begin rustig, vooral als je snel moe bent. Voer het aantal oefeningen lanzaam op.