1. Wat is migraine?

Migraine is het hebben van zware hoofdpijn die gepaard gaan met moeilijk zicht en misselijkheid of overgeven. De eerste aanval van migraine treedt meestal op wanneer men nog jonger is dan 30 jaar, het aantal aanvallen neemt af naarmate men ouder wordt. Migraine komt meer voor bij vrouwen dan bij mannen, de oorzaak is dikwijls stress, ook bepaalde voedingsmiddelen kunnen een aanval opwekken. 

Via onderstaande knop kan men zonder recept een medicijn tegen migraine bestellen.

Meer info of bestellen medicijn tegen migraine 

 

1.1. Meer over migraine

Vrouw met migraineOngeveer 6% van de bevolking heeft migraine als ongemak, de eerste aanval treedt zelden op als je ouder bent dan 40 jaar, het kan al voorkomen bij kinderen van drie jaar.

Migraine keert terug met tussenpozen, sommigen hebben een aantal keer per jaar een aanval, anderen soms minder dan één keer per jaar. De aanvallen worden, naarmate men ouder wordt, minder heftig en komen minder frequent voor.

Er zijn twee verschillende types van migraine, met aura en zonder aura. Een aura is een vast verschijnsel dat voornamelijk visueel is en optreedt voordat de aanval begint. Een aura treedt bij 20% van de patiënten op, sommigen hebben last van beide types.

1.2. Oorzaken

De oorzaak van migraine is eigenlijk onbekend, maar tijdens een pijnaanval is er sprake van een toegenomen bloedstroom door verwijding van de bloedvaten in de hersenen. Migraine is waarschijnlijk erfelijk, 80% van de mensen met migraine heeft een familielid dat ook lijdt aan migraine. De oorzaken van een migraine-aanval zijn dikwijls stress en depressiviteit, maar ook een juist ontspannen dag (na een drukke dag) kunnen aanleiding geven tot een aanval, ook wel weekendmigraine genoemd.
Er zijn nog mogelijke oorzaken zoals het overslaan van een maaltijd of een gebrek aan slaap, en ook bepaalde voedingsmiddelen (chocolade, koffie) kunnen een opstoot veroorzaken. Ook rond de menstruatieperiode krijgen vrouwen gemakkelijker een aanval.

1.3. Symptonen

Migraine, met of zonder aura, wordt voorafgegaan door bepaalde symptomen, ze beginnen ongeveer een uur voor de hoofdsymptomen, deze voorafgaande symptomen worden prodroom genoemd en kunnen zijn:

  • rusteloosheid
  • stemmingsverandering
  • smaakverandering
  • reukzinverandering
  • overmaat of gebrek aan energie

De aura kan uit verschillende verschijnselen bestaan zoals:

  • wazig zien, flitsen zien
  • tintelend gevoel, slap gevoel en gevoelloosheid in het gelaat of aan één kant van het lichaam

Daarna ontstaan bij beide typen migraine de hoofdsymptomen:

  • zware, kloppende hoofdpijn die erger wordt bij beweging, meestal aan één zijde van het hoofd, rond een slaap of boven één oog
  • misselijkheid, overgeven
  • ongemak hebben van lichte en harde geluiden

Migraine kan overgaan na een paar uur, maar het kan ook een paar dagen aanhouden. Daarna kan men oververmoeid zijn en/of zich lastig kunnen concentreren.

1.4. Hoe migraine behandelen?

De dokter kan medicijnen voorschrijven die de tijdsduur van de aanval verkorten, de symptomen kunnen verminderen of zelfs een volgende aanval voorkomen. Een middel tegen migraine zoals sumatriptan kan de aanval dempen, je moet het wel in een vroeg stadium van de aanval gebruiken. Ergotamine kan ook de aanval verlichten maar mag niet te lang achtereen worden ingenomen.

Als een aanval begint kan men pijnstillers nemen om de pijn te verlichten, als je ook misselijk bent en moet overgeven dan neem je daar een middel tegen. Als je meerdere keren per maand een aanval hebt dan kan de dokter de bètablokker propranol voorschrijven, het moet dagelijks ingenomen worden.

1.5. Hoe migraine voorkomen?

Migraine kan door heel wat factoren tot een aanval overgaan. Het is misschien niet zo gemakkelijk maar probeer deze factoren op te sporen en vervolgens te vermijden om de ernst en de frequentie van de aanvallen te verminderen.

  • hou een paar weken een dagboek bij om de factoren op te sporen
  • vermijd voedsel dat de aanval kan opwekken, de bekendste zijn wijn en chocolade
  • eet regelmatig, een maaltijd overslaan kan een aanval veroorzaken
  • hou een regelmatig slaappatroon, een verstoring kan een aanval opwekken
  • heb je stress, doe dan ontspanningsoefeningen