Inhoud van dit artikel:

Vrouw die niet kan slapenOngeveer 50% van de mensen boven de 30 jaar heeft last of wel eens last gehad van slapeloosheid. Dit kan zich zijn met moeite in slaap vallen of niet meer in slaap geraken na wakker te zijn geworden.

Slapeloosheid is vrij vervelend en kan tot hevige vermoeidheid leiden en slecht functioneren.

Slaapstoornissen komen meer voor bij vrouwen dan bij mannen en ook oudere mensen zijn gevoelig aan slaapbroblemen. Slaapstoornissen beginnen vooral als iemand bezorgd of angstig is. Overdag veel koffie of alcohol drinken kan eveneens tot slapeloosheid leiden. Meer dan eens wordt het slecht slapen blijvend omdat men goed slaapgedrag heeft afgeleerd. Het niet kunnen inslapen kan ook voorkomen bij ziekten waarbij men s' nachts last heeft van bijvoorbeeld astma of bij een traag werkende schildklier. Slapeloosheid hoort vaak bij psychische problemen zoals een depressie of angststoornissen.

 

Melatonine tegen slaapstoornissen
Meer info & bestelmogelijkheden

1. Bevorderen van de nachtrust

De meest succesvolle manier om een goede nachtrust te bereiken is een gezonde levenswijze zoals voldoende lichaamsbeweging, gematigd gebruik van alcohol en cafeïne, niet roken en een vaste routine ontwikkelen voor het slapengaan zoals lezen, radio luisteren, een warm bad, een warm glas melk enz... Een lekker bed en een goed geventileerde kamer waar er 's nachts geen licht naar binnen kan zijn eveneens belangrijke voorwaarden om een heerlijke nacht tegemoed te gaan zonder slapeloosheid.